sobota, 23 marca 2013

Jak sprawnie działają biura IR polskich spółek giełdowych



Poniżej prezentujemy wyniki badania przeprowadzonego przez Kancelarię Gospodarczą „Petra” w dniach 18-19 marca 2013 r.
Badanie polegało na przesłaniu z fikcyjnego adresu e-mail na oficjalne adresy mailowe biur investor relations (lub osób delegowanych do wykonywania zadań relacji inwestorskich) zapytania dotyczącego spółki.

Spółki z WIG20: niemrawi giganci

W przypadku spółek z WIG20 w dniu 18 marca br. (godz. 9:00) zostało wysłane pytanie o następującej treści: „Witam Państwa. Jestem początkującym inwestorem, akcjonariuszem Państwa spółki. Chciałbym poszerzyć swoje informacje o Państwa firmie uzyskując dostęp do rekomendacji analityków dotyczących Państwa spółki wydanych w ostatnich 6 miesiącach. Czy dysponują Państwo takimi materiałami, czy mógłbym prosić o podesłanie ich na maila? Zaznaczam  że zależy mi na całych raportach, a nie tylko na informacji o cenie docelowej i rodzaju rekomendacji.”
Na zapytanie odpowiedzi w ciągu 48 godzin udzieliło 10 spółek (tylko 50 proc.). Wszystkie odpowiedzi były poprawne merytorycznie i w tonie przyjaznym pytającemu. Jednak tylko dwie odpowiedzi zawierały linki do konkretnych stron czy portali na których można znaleźć rekomendacje. Większość pytanych firm odpowiadała ogólnikowo, że nie ma prawa do rozpowszechniania dokumentów analitycznych na swój temat i trzeba ich szukać na stronach domów maklerskich.
Na najszybszą odpowiedź trzeba było poczekać 45 minut. Mediana szybkości reakcji wyniosła 3,25 godz.
Ciekawostką jest fakt, że spółka która odpowiedź zajęła najwięcej czasu zrobiła to najdokładniej, podsyłając kilka raportów analitycznych z ostatnich miesięcy wygenerowanych przez różne biura maklerskie i firmy inwestycyjne. Pozostaje mieć nadzieję, że ma podpisane umowy z tymi firmami i mogła to zrobić zgodnie z prawem.

Tabela 1. Czas oczekiwania na odpowiedź spółki z WIG20

Czas reakcji spółki z WIG20 na zapytanie od inwestora (w godz.)
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
0,45
0,48
1,50
3,02
3,23
3,28
5,09
5,45
6,49
7,33

Źródło: opracowanie własne

Warto porównać wyniki naszego badania z wynikami badania Anny Magdaleny Krug z dnia 14 października 2008 r. Które zostały opublikowane w książce „Relacje inwestorskie w nowoczesnej spółce giełdowej”.
            Wówczas na pytanie od inwestora zareagowało 13 spośród 20 spółek WIG20 (65 proc.), a więc nieco więcej niż w badaniu z 2013 r. Najszybsza odpowiedź została udzielona w 25 minut od zadania pytania, a więc w tym aspekcie największe firmy również się pogorszyły.
Poprawa nastąpiła jeśli chodzi o medianę szybkości reakcji – w 2008 r. wyniosła 6,04 godz., a więc była blisko 100 proc. większa.
Podsumowując: praca biur IR polskich gigantów generalnie wymaga jeszcze poprawy i daleko jej do ideału, jednak te spółki które dbały o relacje już przed kilkoma laty nieco poprawiły jakość i szybkość swojej pracy.

NewConnect: wolno, ale fachowo

Przebadaliśmy również spółki z rynku NewConnect: do tego celu wybraliśmy 20 firm z sektora finansowego. W poniedziałek 18 marca o 10:00 wysłaliśmy do biur i osób zajmujących się – wedle informacji ze stron www spółek – relacjami inwestorskimi wiadomość e-mail o następującej treści: „Witam. Jestem akcjonariuszką Państwa firmy, początkującym inwestorem. Powiem szczerze niepokoi mnie to co dzieje się ostatnio z kursem Państwa firmy oraz z indeksem NewConnect. Czy mogłabym otrzymać jakieś wskazówki z czego takie zachowanie kursu i indeksu wynika, oraz czy wciąż (i dlaczego) warto według Państwa trzymać akcje Państwa firmy i innych małych spółek?”.
Na zapytanie w ciągu 48 godzin odpowiedziało tylko 8 firm (40 proc.). Mediana szybkości reakcji wyniosła 7,43 godz. Na najszybszą odpowiedź trzeba było poczekać tylko 27 minut.
Jakość odpowiedzi w przypadku większości spółek była zaskakująco dobra: ich przedstawiciele w cierpliwym i przyjaznym tonie tłumaczyli dlaczego kurs zachowuje się tak a nie inaczej, zwracali uwagę na poprawiające się wyniki finansowe, trudne otoczenie rynkowe (awersję do ryzyka, która szczególnie dotyka małe i średnie spółki), a nawet – w jednym przypadku – proponowali rozmowę z prezesem zarządu w celu zupełnego wyciszenia emocji u akcjonariuszki.

Tabela 1. Czas oczekiwania na odpowiedź spółki z NewConnect

Czas reakcji spółki z NewConnect na zapytanie od inwestora (w godz.)
1
2
3
4
5
6
7
8
0,27
3,10
3,23
4,16
11,11
11,38
22,55
23,46

Źródło: opracowanie własne

Podsumowanie: spółki z NewConnect generalnie nie dbają o relacje inwestorskie. Te, które to robią, co prawda nie odpowiadają błyskawicznie, ale za to fachowo i w przyjaznym tonie. Widać jednak olbrzymie pole do poprawy w zakresie jakości relacji inwestorskich na rynku NewConnect.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz