Poniżej
prezentujemy wyniki badania przeprowadzonego przez Kancelarię Gospodarczą
„Petra” w dniach 18-19 marca 2013 r.
Badanie
polegało na przesłaniu z fikcyjnego adresu e-mail na oficjalne adresy mailowe
biur investor relations (lub osób delegowanych do wykonywania zadań relacji
inwestorskich) zapytania dotyczącego spółki.
Spółki z WIG20: niemrawi giganci
W przypadku
spółek z WIG20 w dniu 18 marca br. (godz. 9:00) zostało wysłane pytanie o
następującej treści: „Witam Państwa.
Jestem początkującym inwestorem, akcjonariuszem Państwa spółki. Chciałbym
poszerzyć swoje informacje o Państwa firmie uzyskując dostęp do rekomendacji
analityków dotyczących Państwa spółki wydanych w ostatnich 6 miesiącach. Czy
dysponują Państwo takimi materiałami, czy mógłbym prosić o podesłanie ich na
maila? Zaznaczam że zależy mi na całych
raportach, a nie tylko na informacji o cenie docelowej i rodzaju rekomendacji.”
Na zapytanie
odpowiedzi w ciągu 48 godzin udzieliło 10
spółek (tylko 50 proc.). Wszystkie odpowiedzi były poprawne merytorycznie i
w tonie przyjaznym pytającemu. Jednak tylko dwie odpowiedzi zawierały linki do
konkretnych stron czy portali na których można znaleźć rekomendacje. Większość
pytanych firm odpowiadała ogólnikowo, że nie ma prawa do rozpowszechniania
dokumentów analitycznych na swój temat i trzeba ich szukać na stronach domów
maklerskich.
Na najszybszą
odpowiedź trzeba było poczekać 45 minut.
Mediana szybkości reakcji wyniosła 3,25
godz.
Ciekawostką
jest fakt, że spółka która odpowiedź zajęła najwięcej czasu zrobiła to
najdokładniej, podsyłając kilka raportów analitycznych z ostatnich miesięcy
wygenerowanych przez różne biura maklerskie i firmy inwestycyjne. Pozostaje
mieć nadzieję, że ma podpisane umowy z tymi firmami i mogła to zrobić zgodnie z
prawem.
Tabela 1. Czas oczekiwania na odpowiedź
spółki z WIG20
Czas reakcji spółki z WIG20 na zapytanie
od inwestora (w godz.)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
0,45
|
0,48
|
1,50
|
3,02
|
3,23
|
3,28
|
5,09
|
5,45
|
6,49
|
7,33
|
Źródło: opracowanie własne
Warto porównać
wyniki naszego badania z wynikami badania Anny Magdaleny Krug z dnia 14
października 2008 r. Które zostały opublikowane w książce „Relacje inwestorskie
w nowoczesnej spółce giełdowej”.
Wówczas
na pytanie od inwestora zareagowało 13
spośród 20 spółek WIG20 (65 proc.), a więc nieco więcej niż w badaniu z
2013 r. Najszybsza odpowiedź została udzielona w 25 minut od zadania pytania, a więc w tym aspekcie największe firmy
również się pogorszyły.
Poprawa nastąpiła
jeśli chodzi o medianę szybkości reakcji – w 2008 r. wyniosła 6,04 godz., a więc była blisko 100
proc. większa.
Podsumowując:
praca biur IR polskich gigantów generalnie wymaga jeszcze poprawy i daleko jej
do ideału, jednak te spółki które dbały o relacje już przed kilkoma laty nieco
poprawiły jakość i szybkość swojej pracy.
NewConnect: wolno, ale fachowo
Przebadaliśmy
również spółki z rynku NewConnect: do tego celu wybraliśmy 20 firm z sektora
finansowego. W poniedziałek 18 marca o 10:00 wysłaliśmy do biur i osób
zajmujących się – wedle informacji ze stron www spółek – relacjami
inwestorskimi wiadomość e-mail o następującej treści: „Witam. Jestem akcjonariuszką Państwa firmy, początkującym inwestorem.
Powiem szczerze niepokoi mnie to co dzieje się ostatnio z kursem Państwa firmy
oraz z indeksem NewConnect. Czy mogłabym otrzymać jakieś wskazówki z czego
takie zachowanie kursu i indeksu wynika, oraz czy wciąż (i dlaczego) warto według
Państwa trzymać akcje Państwa firmy i innych małych spółek?”.
Na zapytanie w
ciągu 48 godzin odpowiedziało tylko 8
firm (40 proc.). Mediana szybkości reakcji wyniosła 7,43 godz. Na najszybszą odpowiedź trzeba było poczekać tylko 27 minut.
Jakość
odpowiedzi w przypadku większości spółek była zaskakująco dobra: ich
przedstawiciele w cierpliwym i przyjaznym tonie tłumaczyli dlaczego kurs
zachowuje się tak a nie inaczej, zwracali uwagę na poprawiające się wyniki
finansowe, trudne otoczenie rynkowe (awersję do ryzyka, która szczególnie
dotyka małe i średnie spółki), a nawet – w jednym przypadku – proponowali
rozmowę z prezesem zarządu w celu zupełnego wyciszenia emocji u akcjonariuszki.
Tabela 1. Czas oczekiwania na odpowiedź
spółki z NewConnect
Czas reakcji spółki z NewConnect na
zapytanie od inwestora (w godz.)
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
0,27
|
3,10
|
3,23
|
4,16
|
11,11
|
11,38
|
22,55
|
23,46
|
Źródło: opracowanie własne
Podsumowanie:
spółki z NewConnect generalnie nie dbają o relacje inwestorskie. Te, które to
robią, co prawda nie odpowiadają błyskawicznie, ale za to fachowo i w
przyjaznym tonie. Widać jednak olbrzymie pole do poprawy w zakresie jakości
relacji inwestorskich na rynku NewConnect.